طرح‌های کاغذی ستاد مهر در حوزه ترافیک

از شنبه سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شده که ستاد مهر 1402 برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش آموزان در نظر گرفته است

   طرح‌های کاغذی ستاد مهر در حوزه ترافیک

از شنبه سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شده که ستاد مهر 1402 برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش آموزان در نظر گرفته است از جمله استفاده از حیاط برخی مدارس برای سوار شدن به سرویس‌های تردد دانش‌آموزان. اینکه چنین ایده‌ای نخستین بار به ذهن چه کسی خطور کرد بماند، اما اگرچه اجرای این طرح رؤیایی می‌تواند روی کاغذ از ازدحام ترافیکی مقابل مدارس بکاهد اما در عمل بزرگ‌ترین مدارس اصفهان نیز نمی‌توانند هم‌زمان تعداد زیادی از سرویس‌ها را در حیاط خود جا داده و حجم بالایی از دانش‌آموزان را در سوار کردن مدیریت کنند. کما اینکه ممکن است همین طرح به جای حل مشکل، خود به معضلاتی همچون تصادف و آسیب دیدن دانش‌آموزان یا تجمع خودروهای برای ورود و خروج منجر شود. از سوی دیگر مسئله شناور شدن ساعت کاری مدارس نیز خیلی سفت‌وسخت مطرح شده است اما در حقیقت این هم مورد جدیدی نیست و آموزش‌وپرورش از گذشته تاکنون سه زمان هفت و سی دقیقه، هفت و چهل‌وپنج دقیقه و هشت صبح را برای مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه دخترانه و متوسطه پسرانه در نظر گرفته بود تا از ترافیک صبحگاهی بکاهد.

بنابراین شناور شدن ساعت مدارس به‌خودی‌خود در حال اجرا بود. همچنین صحبت از رایگان بودن اتوبوس‌های درون‌شهری در هفته نخست مهرماه نیز مطرح شده است اما اگرچه این طرح پیشنهاد خوبی برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی است منتها در شرایطی که معضل عدم وجود اتوبوس‌های کافی در شهر بی داد می‌کند، استقبال از این طرح نیز می‌تواند چرخه عرضه و تقاضا را بر هم زده و باری دوچندان بر دوش ترافیک مهرماهی شهر بگذارد.

پس تا اینجای کار ستاد مهر تنها طرح‌هایی نه چندان دندان‌گیر را در حوزه ترافیک در نظر گرفته است که یا با اندکی تغییرات به‌نوعی تکراری‌اند یا اینکه در مرحله عمل قابلیت اجرایی مناسبی ندارند؛ اما آموزش‌وپرورش که سوی دیگر این داستان است، همواره راهکارهای نسبتا عملیاتی‌تری برای کاهش ترافیک عرضه کرده و تا جای ممکن خود نیز در انجام آن همت کرده است. دست‌کم بارها شنیده‌ایم که از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش یا مدارس تقاضا شده است که بهترین مدرسه برای هر دانش‌آموز، نزدیک مدرسه به خانه اوست اما این حرف تأثیری در تصمیم والدین برای ثبت‌نام فرزندشان در مدارس دیگر ندارد که به واسطه دلایلی که ریشه در فرهنگ دارد، چنین تصور می‌کنند مرغ همسایه غاز است. این خود از دلایل بزرگ ایجاد ترافیک صبح و ظهر است و دانش‌آموزان باید مسیر طولانی‌تری را بین منزل و مدرسه طی کنند که یا با خودروی شخصی صورت گرفته یا اتوبوس‌های بین‌شهری.

از سوی دیگر تأکید آموزش‌وپرورش بر استفاده از حمل‌ونقل عمومی توسط مقاطع متوسطه از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در کاهش ترافیک ایجاد شده توسط خودروهای شخصی یا سرویس‌های مدارس مثمر ثمر واقع شود.

درمجموع به نظرمی رسد در سال تحصیلی جاری اتفاق چندان پررنگی در زمینه کاهش ترافیک را شاهد نباشیم مگر اینکه مانند بسیاری از مسائل دیگر، مردم و مسئولان دست در دست یکدیگر گذاشته و با یک کار فرهنگی و ریشه‌دار عمیق به فکر رفع این معضل بیفتند که دامن‌گیر همه ماست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار